Istock 1363841698

Start-up financiering: Waar let jouw toekomstige investeerder op?

1 december 2023

Als investment manager zie ik veel businessplannen en pitches aan mij voorbijkomen. Met enige regelmaat verbaas ik me over de verwachtingen die start-ups hebben van investeerders. Vaak ontbreekt er een match of klik omdat ondernemers niet goed inschatten waar de meeste investeerders op letten. In deze blog wil ik een paar handvatten geven aan start-ups zodat ze hun verhaal beter kunnen afstemmen op investeerders.

Niet het idee, maar de uitvoering…

De meeste professionele investeerders hebben veel ervaring met het beoordelen van plannen. Over het algemeen begrijpen ze snel wat het idee is en wat de reikwijdte zou kunnen zijn. Helaas zie ik vaak een grote focus op vooral het idee. Investeerders hebben dit vaak snel door en willen juist weten hoe het idee een succes kan worden. Hoe zien de stappen eruit om het nieuwe product of de dienst op de markt te brengen? Wat is de verdere uitvoering van het plan, inclusief de betrokken mensen, klanten en benodigde middelen?

De ondernemer moet ook "lijden"

Een ander punt is de betrokkenheid van de ondernemer, in het Engels ook wel "skin in the game" genoemd. Een ondernemer die geld vraagt van een investeerder maar zelf geen offers brengt, zal vaak nul op het rekest krijgen. Investeerders willen zien dat de ondernemer voldoende belang heeft bij het succes van de onderneming. Dit toont hij bijvoorbeeld door zelf ook te investeren of genoegen te nemen met een bescheiden salaris. In-cash bijdragen wegen zwaarder dan in-kind bijdragen.

Team

In lijn met het eerste punt is de uitvoering grotendeels afhankelijk van het team, een belangrijk aandachtspunt voor de investeerder. "Single founder" bedrijven – ondernemingen met één grootaandeelhouder - worden gezien als kwetsbaar. Wat gebeurt er als de ondernemer onverhoopt wegvalt? Veel competenties zullen moeten worden ingehuurd of aangenomen. Bij voorkeur ziet een investeerder een team van ongeveer 3 personen, waarbij de belangrijkste competenties zijn gewaarborgd: het zogenoemde hacker (techneut), hustler (regelaar, commercieel) en hipster (visie, bevlogen) model. Het is van belang dat de kerncompetenties van het bedrijf in het team zijn gewaarborgd. Als verkoop een belangrijk aspect is, is het een groot nadeel als er geen ervaren commerciële persoon aan boord is.

Er zijn nog meerdere oorzaken te vinden zoals IP-positie, groeiscenario en wel of geen mogelijkheden voor een exit. Deze deel ik een volgend blog. 

Wil je meer weten over start-up financiering? Neem vrijblijvend contact met me op.

Realiseer jouw ambities: 10 tips voor groei en financiering
Joost 1 Vierkant
Joost de Waard

Adviseur

Deel