Cruciaal voor bedrijfsgroei: goed plan én goede uitvoering

Keesmakers leert van andere ondernemers in Agrifood scale-up-programma

Zo doen we dat

11/08/2017

Twee ondernemers die leren van twee andere ondernemers en daarmee hun bedrijf een extra boost kunnen geven. Het zijn – kort door de bocht – de vruchten die Marc van Wanroij en Gijs Jansen van Keesmakers hebben geplukt uit het Agrifood scale-up-programma. “Door de ondernemersachtergrond en kritische blik van businesscoaches Willem van de Kerkhof en Marc Hoogvliet zijn we als bedrijf weer op scherp gezet.”

Het verhaal van Keesmakers begon aan de keukentafel van Marc van Wanroij. Zijn vader moest erg letten op wat hij at. “En dat was een enorm gedoe. Want probeer maar eens eten te vinden, dat gezond, lekker én makkelijk is. Bij mijn ouders verdwenen daarom veel producten uit de koelkast, zoals hun favoriete kaas. Het was voor mij de aanleiding om te onderzoeken of je ook een lekkere kaas kunt maken van koemelk, gezonde plantaardige oliën en minder zout”, vertelt Marc over de start van zijn kaas- (of eigenlijk: kees-)avontuur.

Na tien jaar van ontwikkeling, nieuwe recepten en maandenlange rijpingsprocessen lag er een gezonde én lekkere kaas op de plank. Met de naam ‘kees’, want kazen met plantaardige oliën mogen geen ‘kaas’ heten. Het logische vervolg in 2009 was Keesmakers BV, waar ook Marcs studievriend en overbuurman Gijs Janssen instapte. Inmiddels is ‘kees’ een begrip in veel kaaswinkels, bedrijfsrestaurants en supermarkten. En ook de zorgsector heeft kennisgemaakt met het gezonde alternatief op kaas.

‘Kees’ voor iedereen
“Dit zijn natuurlijk prachtige resultaten”, vindt Marc. “Maar onze ambitie reikt verder. We willen blijven groeien en ‘kees’ beschikbaar maken voor iedereen die op zijn gezondheid let. Dat is meteen ook onze uitdaging. Want waar zit die groei: in nieuwe producten, in meer producten?” Met deze vraag stapte Keesmakers eind vorig jaar naar het Agrifood scale-up-programma van KplusV, Agrifood Capital, Grow Campus en OndernemersLift+. De vier partijen hebben de handen ineengeslagen en werken samen met mkb-ondernemers uit de agrifood-sector aan de groei van hun bedrijf.

Businesscoaches Willem van de Kerkhof (KplusV) en Marc Hoogvliet (Dutch Dream Group, dochteronderneming van KplusV) hielpen Keesmakers bij zijn groeiuitdaging. Marc van Wanroij: “Omdat zowel Willem als Marc zelf ondernemer is geweest, konden we leren van hun ervaringen en die doorvertalen naar onze eigen business. We zijn weer kritisch naar onszelf gaan kijken en beseffen dat een goed bedrijfsplan ook een goede uitvoering nodig heeft. En dat betekent continuïteit, niet verslappen, geen afleiding. Doordat die ruis van de lijn is, zien we nu al dat ons rendement is gestegen.”

Supereffectieve marketing
bedrijfsgroeiEen andere concrete opbrengst van het Agrifood scale-up-programma is een smaakvollere belegen ‘kees’. “Tijdens de kennismaking met Marc Hoogvliet vroeg ik hem of hij onze kaas lekker vindt. De belegen kaas kon volgens hem beter. Omdat we deze suggestie al vaker hadden gekregen, kwam een receptuurwijziging weer op onze prioriteitenlijst te staan. Sinds vorige maand ligt de gerijpte ‘kees’ met een verbeterde smaak in de schappen”, licht Marc van Wanroij toe.

“Daarnaast zijn we de afgelopen maanden druk bezig geweest om onze aannames te toetsen. We hebben consumenten bevraagd, enquêtes afgenomen en kassabonnen uitgespit. Het heeft ons vermoeden bevestigd dat de kopers van ‘kees’ mensen zijn, die oog hebben voor hun cholesterol. Veel van hen smeren ook bijvoorbeeld Becel ProActiv op hun boterham. Met bedrijven als Becel bekijken we daarom welke combinatieacties we kunnen opzetten. Zodat we de juiste mensen op de juiste manier bereiken, en we onze marketing dus supereffectief maken.”

Meer weten?
Benieuwd naar de precieze kansen en mogelijkheden van het Agrifood scale-up-programma? Als groeiondernemer in de agrifood, die aan de slag wil met de uitdagingen van de sector? Of als ketenpartner die een steen kan bijdragen? Bel of mail gerust met KplusV-adviseurs Willem van de Kerkhof, Tom van de Schoot en Lennard Nellestein.

Lees ook eens deze publicaties:
Groei in agrifood vraagt om andere ketensamenwerking en innovatie
Varkensvlees succesvol introduceren bij retail? Wees onderscheidend

Als ondernemer in de agrifood aan de slag met bedrijfsgroei? We helpen graag mee

drs. Tom van de Schoot

06-27 08 55 11

Waar staat KplusV voor?

Samen met onze klanten creëren wij innovatieve oplossingen voor vraagstukken die er maatschappelijk en economisch toe doen. We initiëren, adviseren en realiseren. Altijd onafhankelijk, gedreven en inspirerend. Onze kracht schuilt daarbij in onze aanpak: een stevige mix van bedenken, verbinden en doen.