Varkensvlees succesvol introduceren bij retail? Wees onderscheidend

Frievar werkt aan toekomstbestendig bedrijf in Agrifood scale-up-programma

In gesprek met

21/07/2017

“Als je je product met succes wilt lanceren in de supermarktwereld, dan moet je écht onderscheidend zijn. Je hebt niet alleen een goed product nodig, maar zeker ook goede logistiek en een goed verhaal.” Het is een van de nieuwe inzichten die het Friese varkensbedrijf Frievar heeft opgedaan in het Agrifood scale-up-programma van KplusV, Agrifood Capital, Grow Campus en OndernemersLift+. In gesprek hierover met John Lorist, varkenshouder en directeur van Frievar.

Wat was de uitdaging van Frievar, toen je aanklopte bij het Agrifood scale-up-programma?
“Laten we dan eerst even teruggaan in de tijd. Want zo’n vijftien jaar geleden stelden collega-varkensboer Mark van Sambeek en ik ons de vraag hoe we met onze bedrijven slim de toekomst tegemoet konden gaan. Het antwoord was kort, maar niet eenvoudig. We wilden een mooi product maken, waar de consument blij van wordt. Om hiernaartoe te werken, sloegen Mark en ik de handen ineen in het nieuwe bedrijf Frievar. Een franchise, zodat ook andere varkenshouders konden aanhaken en optimale samenwerking ontstond.

Die krachtenbundeling met collega-boeren was stap 1 naar een toekomstbestendig bedrijf. En een voorwaarde voor de volgende stap: de lancering van Friberne zo’n vier jaar geleden. Dit ‘eerlijke’ vlees is een coproductie van een aantal varkensboeren en heeft inmiddels zijn weg gevonden naar slagers en de horeca. Het uitdagende vervolg is om Friberne in de schappen van de supermarkt te krijgen. Daar staan we nu én daarvoor is de begeleiding vanuit het Agrifood scale-up-programma meer dan welkom.”

Je bent als Frievar al heel ver gekomen op eigen benen. Waarom dan nu met externe support?
“De gang naar de supermarktwereld is complex, maar nodig. Nodig om de komende drie jaar te groeien in omzet en zo de kosten in de hand te houden. Complex omdat de retail een heel andere taal spreekt dan wij. En omdat een product pas slaagt in deze sector, als die op een heleboel facetten staat als een huis. Van productie tot distributie en vermarkting. Het Agrifood scale-up-programma heeft ons hierbij aan nieuwe en nuttige kennis en inzichten geholpen.

Zo hebben we samen met Marc Hoogvliet (red: ondernemerscoach bij Dutch Dream Group, dochteronderneming van KplusV) onderzocht hoe we onderscheidend kunnen zijn op meerdere fronten. In bijvoorbeeld kwaliteit, versheid, voorraad en uitstraling. Want om in de schappen van de supermarkten te belanden, moet je met méér komen dan alleen een goed product.”

Hoe verder? En wanneer treffen we Friberne aan bij de supermarktslager?
“Dankzij de coaching binnen het programma hebben we wezenlijke stappen voorwaarts kunnen zetten. Marc was een welkome sparringpartner die een heel concrete aanvliegroute met ons heeft uitgestippeld, maar ook de fijne bevestiging heeft gegeven dat Frievar veel potentie in huis heeft. We werken nu toe naar een sterk plan dat we deze zomer kunnen presenteren aan de supermarkten. Hiervoor hebben we de samenwerking opgezocht met de producenten van het vlees (lees: de boeren), een logistiek dienstverlener en een marketeer.

Ondanks al deze vorderingen hebben we nog wel een flinke weg te gaan. En dan is extra support vanuit het Agrifood scale-up-programma ook de komende tijd erg waardevol.”

Meer weten?
Benieuwd naar de precieze kansen en mogelijkheden van het Agrifood scale-up-programma? Als groeiondernemer in de agrifood, die aan de slag wil met de uitdagingen van de sector? Of als ketenpartner die een steen kan bijdragen? Bel of mail gerust met KplusV-adviseurs Willem van de Kerkhof, Tom van de Schoot en Lennard Nellestein.

Lees ook eens deze publicaties:
Groei in agrifood vraagt om andere ketensamenwerking en innovatie
Cruciaal voor bedrijfsgroei: goed plan én goede uitvoering

Als groeiondernemer de uitdagingen in de agrifood aangaan? We denken graag mee

drs. Tom van de Schoot

06-27 08 55 11

Waar staat KplusV voor?

Samen met onze klanten creëren wij innovatieve oplossingen voor vraagstukken die er maatschappelijk en economisch toe doen. We initiëren, adviseren en realiseren. Altijd onafhankelijk, gedreven en inspirerend. Onze kracht schuilt daarbij in onze aanpak: een stevige mix van bedenken, verbinden en doen.