Succesvolle zorginnovatie? Bied hoofd aan zeven uitdagingen

Zie voorbeeld van Symbio Therapie en zijn TagTrainer

Onze tips

20/10/2016

De zorg is in beweging. Het aantal patiënten groeit, zorgpersoneel is schaars en de middelen zijn beperkt. Wil je dan goede én betaalbare zorg blijven bieden, dan is innoveren een must. Het heeft inmiddels een wildgroei aan innovaties opgeleverd, die in meer óf mindere mate succesvol zijn. Waar ligt dit aan? Vanuit Stichting MedtechPartners zien we veel innovators de revue passeren. Hun zeven belangrijkste uitdagingen op een rij.

  1. Wie helpt mij bij …?
    Als ondernemer achter een medisch-technologische innovatie heb je waarschijnlijk allerlei vragen. Aan wie stel je die? Met welke partijen ontwikkel je je innovatie? En wie zijn dus je strategische partners? Een netwerk voor open innovatie met een transactiegericht karakter kan dan uitkomst bieden. Hier worden jouw hulpvragen gekoppeld aan degenen die deze kunnen beantwoorden. MedtechPartners is zo’n plek.
  2. (Pre)klinische validatiestudies
    Validatiestudies zijn kostbaar en vergen veel documentatie, maar zijn onmisbaar om jouw medtech innovatie succesvol te laten worden. Artsen werken met een gouden standaard: wat brengt die innovatie van jou én hoe wordt de patiënt er beter van? Je kunt deze vragen laagdrempelig (pre)klinisch toetsen in de markt. Het geeft je input om je innovatie al in de conceptuele fase aan te passen en je slagingskansen zo te vergroten.
  3. Transitie van onderzoeker naar ondernemer en manager
    Alles begint met een goed idee dat je op kleine schaal test. Maar bewijzen dat een concept werkt, is een. De commercialisering die daarna volgt, vraagt een heel andere kijk op de patiëntenpopulatie. Het betekent dat je niet langer alleen onderzoeker of specialist bent, maar ook een ondernemer en uiteindelijk manager. Als je op tijd bekijkt of je hiervoor de juiste competenties bezit en naar deze transitie toewerkt, kun je sneller en beter anticiperen op marktkansen.
  4. Wie is je eerste klant?
    Voor veel innovators is de zoektocht naar hun eerste klant een uitdagende onderneming. Zijn het ziekenhuisafdelingen, kennisnetwerken, medisch specialistische bedrijven (MSB’s), Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI’s), cliëntenraden … Via een innovatienetwerk als MedtechPartners kom je in contact met alle stakeholders die je nodig hebt om de markt in kaart te brengen en problemen vroegtijdig te signaleren.
  5. Waar vind je jouw ambassadeur: de zorgprofessional?
    Of jouw zorginnovatie nu moet landen in een ziekenhuis of zorgorganisatie, je bent op zoek naar ambassadeurs. De zorgprofessionals die overtuigd zijn van het nut en de effectiviteit van je vinding. Vaak zijn deze medewerkers moeilijk te bereiken. Door bijvoorbeeld Samenwerkende Topklinische opleidingsZiekenhuizen (STZ) en MSB’s aan te haken, dicht je die kloof. Ook MedtechPartners betrekt dit soort spelers proactief bij innovatietrajecten.
  6. Vroegefasefinanciering
    Het gros van de innovaties strandt in een vroeg stadium door een kapitaaltekort. Het is dus essentieel om voldoende tijd te steken in het ophalen van financiering. Doordat de markt van alternatieve financiering steeds meer mogelijkheden biedt, kun je ook denken aan crowdfunding, impact investing of pizzafinanciering (waarbij meerdere partijen je kapitaalbehoefte invullen).
  7. Innovatie in zorgpakket
    De droom van iedere zorgondernemer is dat zijn vinding wordt vergoed door de zorgverzekeraar. Maar wie bepaalt dit en aan welke eisen moet je voldoen? Als je het vergoedingssysteem op tijd doorlicht en erop inspeelt, vergroot je je kansen op een succesvolle opname in het zorgpakket.

De praktijk van Symbio Therapy
Het bedrijf Symbio Therapy lanceerde met succes het revalidatieconcept TagTrainer. Oprichter en CEO Willem Fontijn over de weg die hij bewandelde:

“Voor Symbio Therapy is de klant altijd op de eerste plaats gekomen. Letterlijk. Want Adelante, de grootste revalidatiekliniek van Nederland, merkte onze techniek destijds op bij Philips Research. De eerste validatiestudies deden beide partijen zelf met de TU/e. Daaruit bleek dat onze TagTrainer de resultaten van sensormotorische arm-handtraining spectaculair verbetert, en dat patiënten het leuker vinden. Symbio Therapy is vervolgens door Adelante en de TU/e opgericht. We hadden hiermee partners aan boord uit zowel de zorg als de techniek. Later haakten steeds meer klinieken en universiteiten aan.

Dus het werkte en er was vraag naar. Maar wie betaalt? Met de TagTrainer bleek revalidatietherapie goedkoper te worden, zodat klinieken het binnen de bestaande diagnose-behandelcombinaties kunnen financieren. Ons businessmodel was zo ook rond. Wat ontbrak, was een businesspartner. Dat werd health-tech incubator én MedtechPartner NLC. We zijn er nog niet, want we zoeken vervolginvesteerders. Maar inmiddels staan we er wel met een compleet team en gevalideerde propositie.”

Dat Symbio Therapy de hordes goed heeft genomen, laat zich ook zien in de nominatie voor de Herman Wijffels Innovatieprijs 2016.

Support nodig?
Wil je jouw zorginnovatie van idee naar BV brengen? En is support daarbij welkom? Neem gerust contact op met onze adviseurs Lisanne Wiggers en Boris Polm. Zij kunnen je ook alles vertellen over het innovatienetwerk MedtechPartners.

Geïnspireerd raken door andere medtech innovaties? Blader dan eens door de MedtechExpo, een speciale uitgave van MedtechPartners.

Ook van idee naar BV met jouw zorginnovatie? Bel of mail me eens

Lisanne Wiggers, MSc

06-27 08 55 27

Waar staat KplusV voor?

Samen met onze klanten creëren wij innovatieve oplossingen voor vraagstukken die er maatschappelijk en economisch toe doen. We initiëren, adviseren en realiseren. Altijd onafhankelijk, gedreven en inspirerend. Onze kracht schuilt daarbij in onze aanpak: een stevige mix van bedenken, verbinden en doen.