Van culturele instelling naar onderneming met ABIM

RiQQ en Cultura trappen af in proeftuin

Mijn kijk op

05/12/2014

Hoe stimuleer je cultureel ondernemerschap? Ons Art Business Innovation Model helpt daarbij. Deze routekaart hebben we de afgelopen tijd verder uitgediept in proeftuinen bij culturele instellingen RiQQ en Cultura. Het resultaat: een flinke dosis perspectief voor de cultuursector.

Met het Art Business Model (ABIM) ontwikkelt u zich van een culturele instelling naar een culturele onderneming. Zo bent u in staat bezuinigingen het hoofd te bieden en slimme partnerschappen aan te gaan. Zonder uw kernwaarden uit het oog te verliezen. De verschillende bouwstenen in het ABIM zijn een soort routeplanner op weg naar dat cultureel ondernemerschap. Ze zijn gebaseerd op onze ervaringen met de cultuursector, transities en ondernemen.

De drie hoofdingrediënten van het Art Business Model:

  1. Art Value Sheet, met verschillende elementen om het bestaansrecht van de culturele onderneming vast te stellen en zo het fundament te leggen.
  2. Art Strategy Sheet, die u houvast geeft bij het formuleren van de strategische onderdelen voor de culturele onderneming.
  3. Art Execution Sheet, waarin de belangrijkste uitvoeringsaspecten aan bod komen.

Routekaart biedt meerwaarde
Omdat het culturele landschap continu in beweging is, beschouwen we het ABIM als een dynamisch model dat we voortdurend aanscherpen. Daarbij werken we samen met culturele instellingen. Dit jaar hebben RiQQ en Cultura als proeftuinen gefungeerd voor het uitdiepen van het ABIM. Beide proeftuinen hebben bewezen dat de ‘routeplanner’ van toegevoegde waarde is. Het maakt instellingen bewust van wat ondernemerschap inhoudt. En het laat zien hoe je dat ondernemerschap kunt realiseren.

Bij RiQQ, de Rhedense instelling voor cultuur en kunst, vond de eerste proeftuin plaats. RiQQ is de kersverse fusie van kunst- en cultuurstichting De Alliantie, Muziekschool Musica Allegra en de Rhedense Muziek Federatie. Uit die proeftuin hebben we nuttige lessen getrokken.

Lessen uit proeftuin RiQQ

  • Ondernemerschap en muziekonderwijs zijn heel verschillende werelden. De kunst is om die verschillen te overbruggen en ervoor te zorgen dat niemand afhaakt.
  • Het durven vragen naar een tegenprestatie (geld) is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Het vergt een compleet andere mindset.
  • De routekaart is erg inzichtelijk, maar zet ook veel in beweging. Er is focus nodig per instelling en voor de fase waarin deze zich bevindt.
  • Er bestaat veel animo voor de andere kijk op het bestaan en de waarde van een culturele instelling.

Met de input uit deze proeftuin zijn we vervolgens aan de slag gegaan bij Cultura, het centrum voor kunst en cultuur in Ede. Hier konden we verder de diepte in gaan en in workshops focussen op drie onderwerpen:
1. ken je klant en zijn behoefte;
2. verpak je product zo dat je je klant optimaal van dienst bent en verleidt;
3. ontwikkel voor je product en service een verdienmodel dat aansluit bij de wensen van de klant en je tegelijkertijd minder afhankelijk maakt van subsidies.

Mooie resultaten
De sessies hebben voor Cultura een aantal vruchten afgeworpen. Zo gaven ze handvatten voor hoe je je klantanalyse vormgeeft. Ze lieten het belang zien van een goede positionering en de doorvertaling daarvan in diensten, service en verdienmodellen. En ze leverden zelfs een mooi nieuw verdienmodel op.

Zowel RiQQ als Cultura is enthousiast over het ABIM en de resultaten hiervan. Beide organisaties zijn zich nu bewust van de transitie naar ondernemerschap. Daarnaast hebben ze de nodige aanknopingspunten en perspectief meegekregen, waarop ze nu kunnen voortborduren.

Meer weten?
Wilt u alle ins en outs van de proeftuinen? Bent u benieuwd wat zo’n traject uw culturele instelling kan opleveren? Denkt u aan een kennismakingsworkshop? Of wilt u meer weten over de bijdrage van KplusV aan cultureel ondernemerschap? Neem dan gerust contact op met onze adviseur Marco de Weger.

Lees ook eens onze eerdere artikelen over de proeftuinen bij RiQQ en Cultura. Of download onze whitepaper Cultureel ondernemen: via crisis naar co-creatie, met meer informatie over het ABIM.

Waar staat KplusV voor?

Samen met onze klanten creëren wij innovatieve oplossingen voor vraagstukken die er maatschappelijk en economisch toe doen. We initiëren, adviseren en realiseren. Altijd onafhankelijk, gedreven en inspirerend. Onze kracht schuilt daarbij in onze aanpak: een stevige mix van bedenken, verbinden en doen.