Groeien met je circulaire onderneming

Tips voor een circulair bedrijfsmodel

Onze tips

07/06/2021

Ben je ondernemer met een circulaire propositie? Dan gaat jouw product hopelijk de wereld veranderen. Hopelijk… want om dat daadwerkelijk te doen moet je niet alleen circulair zijn, maar vooral ook ondernemer. Alleen een gezond bedrijf heeft impact. Daarom heb je een goed businessmodel nodig. In dit artikel geef ik je wat tips. Ook maak ik graag een quickscan van je bedrijf.

Circulaire ondernemers zijn ongelofelijke creatievelingen die reststromen weten te verminderen en/of om te zetten in waardevolle (nieuwe) producten. Van plasticinzameling tot aan opwaardering van voedselproducten en het inzetten van aluminium voor het maken van autoruiten. Je kunt het zo gek niet bedenken of voor iedere reststroom wordt wel een oplossing bedacht. Maar de uitdagingen zijn het businessmodel zo in te richten dat het aansluit bij de markt en het de potentie heeft om op te schalen naar proporties die de andere vormen van niet circulaire producten overschaduwen. Vanuit KplusV hebben wij inmiddels honderden ondernemers ondersteund binnen programma’s als PIM, MMI, IBDO, Ready2Scale en Generation E met (circulaire) vraagstukken waar vaak dezelfde uitdagingen naar voren komen. Met deze drie tips ben jij goed voorbereid om jouw circulaire bedrijfsmodel te vormen!

  1. Zorg voor een schaalbaar businessmodel
    Het is belangrijk om goed in kaart te hebben wat je business en financieringsbehoefte gaat zijn om je opschaling te realiseren. Een visie en missie hebben is leuk, net zoals impact willen maken, maar helaas is dit alleen mogelijk als je je zaken op orde hebt. Hier goed de tijd aan besteden en hulp vragen van experts/ ervaringsdeskundigen helpt om kritisch naar je business te kijken en je plannen aan te scherpen waar nodig. Vervolgens heb je financiering nodig om je plannen te realiseren.
    Daarbij is de keuze voor een passende financieringsstrategie noodzakelijk. Zorg voordat je besluit met financiers te gaan praten, dat je weet welk type financiering (investeerders, leningen, subsidies etc.) je beoogt en de gevraagde documentatie hiervoor op orde is! Dit zijn je uithangborden die aangeven hoe serieus jij als ondernemers genomen zult worden. Zeker in de kleinere wereld van Impact financiering is het zonde als je vanwege deze redenen niet interessant genoeg blijkt terwijl jouw business super veel potentie heeft. 
  2. Maak je businessmodel meetbaar
    Zodra je de eerste versie van je product (MVP) test, een pilot doet of je eerste klanten binnenhaalt, is het van belang te meten. Een van de eerste vragen die een financier vaak stelt is hoe heb je je product gevalideerd en wat zijn je resultaten tot nu. Hier geldt: meten is weten en documenteren moet je leren. Circulaire ondernemers vallen vaak in de categorie impact financieren. Dit is een kleinere groep dan de hard core ‘most money in my return on investment’ financiers. Hierbij is het des te belangrijker dat je goed kunt bewijzen dat jouw business potentie heeft. Handige dingen om te meten zijn bijvoorbeeld:
    De circulaire impact ten opzichte van niet circulaire producten/ services 
    De Customer Acquisition Costs 
    De lange termijn impact die het kan creëren (katalysator effecten voor andere markten?)  
  3. Stel een team samen met de juiste motivatie en capaciteiten
    Wees bewust welke kennis en vaardigheden jouw team in huis heeft en waar aanvulling nodig is. We zien veel ondernemers worstelen met het zetten van stappen omdat ze gewoonweg de juiste kennis en vaardigheden niet aan boord hebben of een goed SAMENwerkend team. Dit is ongelofelijk belangrijk als je wilt groeien als bedrijf zijnde. Hierbij is het allerbelangrijkste een heldere teamvisie te hebben op de doelstellingen, onderlinge samenwerking en het verkoopverhaal. Zo kun je de potentiële klant zo goed mogelijk overtuigen dat hij of zij door met jullie samen te werken haar beoogde doelen zo effectief mogelijk kan behalen! 
    Kijk ook naar andere bedrijven om mee samen te werken en te financieren. Er zijn wellicht anderen in de markt die vergelijkbare activiteiten doen. Zoek de samenwerking op om jullie impact te vergroten, niet in elkaars vaarwater te gaan zitten. Op deze manier help je de markt te bewegen naar een normaal waarin jullie product de standaard is. Dit geldt ook in het ophalen van financiering. Kleine bedragen lijken makkelijker bij elkaar te krijgen maar als je de samenwerking op zoekt met een andere partij zou je wellicht ineens voor een groot bedrag kunnen gaan waardoor je bij ander type financiers aan tafel komt te zitten.

Deze punten lijken wellicht open deuren als je ze zo leest maar zoals met alles is niet het plan maar de uitvoering en doorpakken bij uitdagingen het echte werk. Mijn advies? Neem eens de tijd om kritisch te reflecteren hoe deze elementen in jouw organisatie terugkomen. Leg dit eens neer bij je team of bekenden die je kunnen helpen kritisch te kijken naar wat er verbeterd kan worden. Een circulair product op de markt brengen is een fantastisch streven maar die circulaire impact komt er pas echt als je het weet te verkopen op grote schaal. Heb jij in kaart hoe je dit wilt realiseren? Welke partners en klanten jou het meest gaan helpen hierbij? Weet jij wie in jouw team je waar in kunt zetten voor het realiseren van de strategie en waar je ‘gaps’ zitten? If so, gefeliciteerd! Dan ben je helemaal ready om de klanten en kapitaal aan te trekken dat je nodig hebt om verder te komen. Zo niet? Wij staan altijd open voor een sparringssessie.

"Ik krijg energie van samenwerken aan een circulaire en duurzame samenleving."

MSc Maarten van der Westerlaken

06 82 49 28 51

Waar staat KplusV voor?

Samen met onze klanten creëren wij innovatieve oplossingen voor vraagstukken die er maatschappelijk en economisch toe doen. We initiëren, adviseren en realiseren. Altijd onafhankelijk, gedreven en inspirerend. Onze kracht schuilt daarbij in onze aanpak: een stevige mix van bedenken, verbinden en doen.