Innovatiecluster helpt om als biobased mkb’er mee te doen in EU

Vijf tips voor optimale Europese samenwerking en klanten

Onze tips

15/09/2016

Steeds meer biobased innovaties naderen hun eerste commerciële toepassingen, of zijn daar zelfs al. Het stadium waarin onderzoek de boventoon voert, is daarmee passé voor de bedrijven achter deze innovaties. En dan breekt de tijd aan om ook eens buiten de grenzen te kijken: naar Europese samenwerking en klanten. Maar hoe doe je dat als biobased mkb’er optimaal? Zonder dat het al je kostbare tijd opslokt?

  1. Niet alleen, maar samen
    Europa is groot. En ook al komt een deel van de koplopers in de biobased economy samen in Brussel, het blijft een complex geheel. Het vraagt niet alleen veel tijd, maar ook gevoel voor de verhoudingen tussen de Europese Commissie, bedrijven en instellingen. Want alleen dan kun je doorgronden aan welke knoppen je moet draaien. Hoe je de juiste contacten krijgt. En hoe je de agenda van relevante programma’s in jouw voordeel kunt beïnvloeden. Doe dit niet alleen, maar vorm een cluster. Hiermee kun je je laten vertegenwoordigen in de Europese Unie.
  2. Cluster met gelijkgestemden
    Creëer een innovatiecluster met andere mkb-ondernemers die in dezelfde of vergelijkbare sectoren actief zijn. Binnen deze groep zijn potentiële raakvlakken essentieel. Want alleen dan gaat het cluster leven, wordt het effectief en krijgt het veel meer voor elkaar bij een EU-netwerk.
  3. Verwachtingsmanagement
    Waarom wil je een cluster opzetten? Wil je bijvoorbeeld vooral een netwerk vormen, subsidie voor eigen onderzoek verwerven of onderzoek uitvoeren voor anderen? Natuurlijk is een combinatie van deze uitgangspunten ook een optie; zelfs positief. Als het maar duidelijk is voor alle clustergenoten. Bespreek dus met elkaar ieders verwachtingen.
  4. Heldere doelen en focus
    Als mkb’er word je waarschijnlijk regelmatig benaderd voor deelname aan projecten, vaak geïnitieerd door kennisinstellingen. Laat je niet (af)leiden door deze grote hoeveelheid kansen en aanknopingspunten. Wees kritisch en selectief. Kies er maximaal één of twee, die bij de doelen en focus van je eigen onderneming én van het cluster passen. Maar ook waarbij het bedrijfsleven in de driver’s seat zit.
  5. Proactiviteit
    De vertegenwoordiger van je innovatiecluster zal het actiefst zijn binnen het cluster en in Brussel. Desondanks is het belangrijk dat ook jij proactief onderwerpen aandraagt voor de Europese programma-agenda, bijeenkomsten bijwoont, pitches geeft en aan matchmaking doet. Dat draagt immers bij aan je eigen succes.

Getriggerd?
Zie je als biobased mkb’er ook de meerwaarde van clustervorming? En wil je hiermee aan de slag? KplusV helpt graag mee om je succesvol te verbinden met gelijkgestemde ondernemers. Benieuwd naar onze aanpak? Bel of mail eens met onze adviseur Maarten de Vries.

Voorbeeld uit onze praktijk
In 2013 zetten KplusV en ISPT een cluster op met acht innovatieve biobased mkb-ondernemers. Deze groep sloot zich vervolgens aan bij BIC, het Europese consortium van bedrijven en instellingen dat zich hard maakt voor biobased innovaties. Actieve profilering zorgde er uiteindelijk voor het cluster nu Europese programma’s kan beïnvloeden en relevante items op de agenda krijgt. Ook resulteerde het in een project waarbij nog zes internationale partners zijn aangehaakt. Doordat gelijkgestemde en pragmatisch ingestelde mensen bij elkaar zijn gebracht en gezamenlijke doelen hebben geformuleerd, is dus een succesvol consortium ontstaan.

Als biobased mkb'er werken aan clustervorming? Weet me te vinden voor support

MA Helena Buehler

06-27 08 55 41

Waar staat KplusV voor?

Samen met onze klanten creëren wij innovatieve oplossingen voor vraagstukken die er maatschappelijk en economisch toe doen. We initiëren, adviseren en realiseren. Altijd onafhankelijk, gedreven en inspirerend. Onze kracht schuilt daarbij in onze aanpak: een stevige mix van bedenken, verbinden en doen.