Impuls voor Amsterdamse maakondernemers

Partnerschap PIM en Amsterdam Made

Zo doen we dat

29/07/2019

Bij PIM zijn we continu op zoek naar ondernemers die zich inzetten voor duurzame initiatieven, bijvoorbeeld rondom circulaire economie. Maar we zijn ook altijd op zoek naar goede partners met wie wij samen kunnen optrekken om deze ondernemers zo goed mogelijk te bedienen. Een van die partners is Amsterdam Made, hét platform voor de Amsterdamse maakindustrie.

Amsterdam Made bestaat sinds 2015 en is ontstaan uit de behoefte onder Amsterdamse makers om elkaar te kunnen vinden, kennis te delen en de krachten te bundelen om gezamenlijk meer zichtbaarheid te creëren. De stichting is gevestigd op een toepasselijke locatie: The Maker Store. Hier worden producten verkocht van lokale makers. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hier veel van de makers die bij Amsterdam Made zijn aangesloten terug te vinden zijn. Een aantal van hen is ook in bezit van het Amsterdam Made Keurmerk, een label dat staat voor duurzaamheid, kwaliteit en lokaliteit. Deze is op verzoek van gemeente Amsterdam ontwikkeld en eind 2015 officieel aangekondigd door toenmalig locoburgemeester Kajsa Ollongren. Makers kunnen dit keurmerk goed gebruiken voor marketingdoeleinden. Een van de keurmerkproducten is The Triangle van PIM-deelnemer De Hoedenmaker.

Naast het keurmerk zet Amsterdam Made zich ook op andere manieren in om zichtbaarheid te creëren voor de aangesloten makers. Zo beschikt de website over een shoplokaal, waar verschillende producten worden getoond en waar geïnteresseerden direct bij de makers kunnen kopen. Verder wordt momenteel gewerkt aan het opzetten van een pop-up store waar diverse producten te koop zullen zijn. Ook verscheen in mei van dit jaar een paginagroot artikel over een aantal Amsterdamse makers in de Holland Herald, het tijdschrift dat op alle KLM-vluchten te vinden is. Marit Timmerman, managing director van Amsterdam Made, zegt hierover: “We zijn heel blij dat we dit voor elkaar hebben gekregen. Voor individuele makers is het door de kosten vaak niet mogelijk om zoiets te doen. Door de handen ineen te slaan, lukt het toch.”

Dat Amsterdam Made een kweekvijver is van ondernemers die goed bij de duurzaamheidsdoelstellingen van PIM – Programma Investeringsgereed MKB Noord-Holland – passen, blijkt wel uit het gegeven dat vier makers uit de community van Amsterdam Made ook bij PIM actief zijn. Dit zijn naast De Hoedenmaker ook BrOn Pharma, Brouwerij De 7 Deugden en MUD Jeans, dat zich onlangs nog verzekerde van een financiering van 1 miljoen euro. Het partnerschap tussen PIM en Amsterdam Made behelst echter meer dan alleen het putten uit deze vijver. PIM stelt haar kennis en expertise over strategie en financiering ook beschikbaar om Amsterdam Made verder te laten groeien en haar makers nog beter te kunnen bedienen.

Wil je als maakondernemer ook lid worden van Amsterdam Made? Of wil je net als PIM partner zijn? Neem dan snel een kijkje op de website.

 

 

Sociale impact creëren, dat enthousiasmeert me

MSc Joep van Gelder

06-39 58 78 28

Waar staat KplusV voor?

Samen met onze klanten creëren wij innovatieve oplossingen voor vraagstukken die er maatschappelijk en economisch toe doen. We initiëren, adviseren en realiseren. Altijd onafhankelijk, gedreven en inspirerend. Onze kracht schuilt daarbij in onze aanpak: een stevige mix van bedenken, verbinden en doen.