Zeven tips voor groeiondernemers

Voeding van ervaringsdeskundigen

Onze tips

04/07/2016

Je bedrijf laten groeien gaat niet vanzelf en is zeker niet vanzelfsprekend. Maar hoe leid je zo’n groei dan in goede banen? Veel ondernemers zijn inmiddels wijzer geworden. Gepokt en gemazeld door de praktijk. Wij verzamelden zeven tips. Voeding ván groeiondernemers vóór groeiondernemers.

  1. Breng focus aan
    Essentieel voor het succes van een onderneming is focussen. Je kunt niet van alle markten thuis zijn. Dat komt de kwaliteit van je producten niet ten goede en dat maakt je ook geen duidelijk merk voor je klant. Kies een hoofddoel, richt je hierop en zorg zo voor herkenning. Dat betaalt zich uiteindelijk uit.
  2. Verzamel de juiste mensen
    Om je doelen te kunnen bereiken, heb je de béste mensen nodig. Bind hier niet op in. Investeer in het vinden, opleiden en motiveren van de juiste collega’s. Oftewel: professionele medewerkers die passen in je bedrijfscultuur, je doelen onderschrijven en willen meegroeien met je bedrijf.
  3. Blijf leren
    Als je als ondernemer blijft leren, kom je een heel eind. Je hoeft hierbij het wiel niet opnieuw uit te vinden, maar laat je inspireren door andere groeiers. Wissel kennis, ervaringen en adviezen met elkaar uit. Bijvoorbeeld tijdens de activiteiten voor groeiondernemers binnen de groeicommunity die KplusV faciliteert.
  4. Blijf ontwikkelen
    In het verlengde van het blijven leren: blijf tijd spenderen in nieuwe trends, ontwikkelingen en technieken. Ook al loopt alles op rolletjes. Zo hou je je bedrijf up-to-date en innovatief. Soms betekent dit een sprong in het diepe, maar waarschijnlijk heb je die als ondernemer al vaker gemaakt …
  5. Regel financiering
    Organiseer je financiering in één keer goed. Zet de financiële behoefte van je bedrijf voorop en regel commitment van financiers die aansluiten bij je risicoprofiel en groeiambities. Wees ook voorbereid op mindere tijden en zorg voor een voldoende gevuld spaarpotje. En ga eens na welke subsidieregeling van het ministerie van Economische Zaken kansen biedt voor jouw onderneming.
  6. Schakel externe support in
    Altijd handig voor een eyeopener: support van buitenaf. Neem bijvoorbeeld een sparringpartner in de arm. Waar jij misschien vooral bezig bent met het vakinhoudelijke proces, kan zo iemand je ogen openen voor groei en strategie. Ook bij het aantrekken van financiering is externe hulp nuttig. Iemand die de taal van de ondernemer én van de investeerder spreekt. Hiermee sta je sterker in je onderhandelingen.
  7. Investeer in je klant
    Last but not least: investeer in een goede, serieuze relatie met je klant. Ken zijn échte behoeften en blijf actief met hem in gesprek over jouw aanbod. Want tevreden klanten komen terug en zorgen voor positieve mond-tot-mondreclame. Dat is een ijzersterk fundament voor winst én verdere groei.

Meer tips? Of support?
KplusV denkt graag met je mee in je groeiproces. Om focus aan te brengen, te blijven leren en ontwikkelen, financiering te regelen en met je te sparren bijvoorbeeld. Benieuwd? Bel of mail dan eens met onze adviseur Renée Andela. Of lees deze pagina voor meer info over de groeicommunity.

Mijn missie? Ondernemers helpen hun droom én maatschappelijke impact te realiseren

Renée Andela, MSc

06-27 08 55 14

Waar staat KplusV voor?

Samen met onze klanten creëren wij innovatieve oplossingen voor vraagstukken die er maatschappelijk en economisch toe doen. We initiëren, adviseren en realiseren. Altijd onafhankelijk, gedreven en inspirerend. Onze kracht schuilt daarbij in onze aanpak: een stevige mix van bedenken, verbinden en doen.