Hoe komt jouw duurzame fashion business van de grond?

Vijf tips voor duurzame fashion ondernemers

Onze tips

29/12/2020

In 2020 hielpen we vele duurzame fashion ondernemers bij het vinden van financiering en organiseren van samenwerking. Voor velen van hen blijken dit namelijk bottlenecks. Ben je zo’n (startende) ondernemer in duurzame fashion en worstel je hiermee? Wij kunnen je helpen. Allereerst via onderstaande vijf tips.

Investeerders happen niet makkelijk toe: impactinvesteerders lijken meer te neigen naar investeringsmogelijkheden die iets minder onderhevig zijn aan de ‘smaak’ van mensen. Daarnaast is het erg lastig om relaties te bouwen en samenwerkingen aan te gaan door de complexe ketens in de fashionsector. En dat terwijl we juist zien dat ondernemers in deze hoek behoefte hebben om de juiste mensen en partijen te vinden en om kennis en ervaringen te delen met gelijkgestemden.

Om deze reden organiseerden we eind 2020 een reeks ronde tafels voor duurzame en circulaire fashionondernemers. Eerst haalden we bij de ondernemers op aan welke kennis en ondersteuning behoefte was. Op basis daarvan nodigden we interessante gastsprekers uit, met wie de ondernemers ook nog verder in gesprek konden. Dat leverde interessante inzichten en ook een aantal tips op. Die deel ik hieronder met je.

 

  1. Zorg dat je netwerk op orde is

    Mis geen (digitaal) evenement en probeer, als het even kan, ook aan spreektijd te komen. Zo bouw je het effectiefst aan een relevant netwerk. In de duurzame en circulaire fashionsector is het cruciaal om met mensen in contact te komen die jou kunnen helpen met het vergroten van je netwerk (inclusief mogelijke financiers) en het uitbreiden van je kennis. De juiste mensen kunnen jou een podium geven waardoor jouw product of dienst zichtbaarder wordt en de juiste kennis kan ervoor zorgen dat je mooie kansen niet misloopt. Zorg dat belangrijke partijen in de sector niet meer om je heen kunnen, zodat als er een evenement wordt georganiseerd jij niet weg te denken bent voor de organisatie. Dit kost veel tijd en energie, maar zal zich zeker uitbetalen!

  2. Benut kennis en ervaring van andere (duurzame) ondernemers

    Zoals je hierboven leest maken de juiste partners en een groot netwerk alle verschil. Relaties zijn in deze sector key assets. Als je competitief wilt zijn, houd je deze dus het liefste voor jezelf. Toch zien we dat fashionondernemers in de duurzame hoek hier niet altijd hetzelfde naar kijken: ze starten juist hun bedrijf om bij te dragen aan de innovatie en verduurzaming van de gehele sector. Niet alleen omdat zij hun eigen bedrijf groot willen maken. Of het nou gaat om het vinden van een goede partner of om het delen van tips & tricks over het vinden van duurzame en betaalbare materialen, uit ervaring blijkt dat duurzame ondernemers eerder geneigd zijn om kennis en ervaringen te delen dan niet-duurzame ondernemers. Maak daar dus gebruik van.

  3. Verdiep je in alternatieve financieringsmogelijkheden

    Impactfinanciers zijn niet zomaar gevonden en het blijkt vaak ingewikkeld om hen te binden. Ook banken zijn steeds voorzichtiger met risicokapitaal. Gelukkig zijn er ook alternatieven, zoals factoring:  een zakelijk krediet op basis van de uitstaande facturen aan je debiteuren. Hiermee krijg je dus extra speelruimte om te investeren in je onderneming. Soms is daarnaast ook voorraadfinanciering mogelijk, waarbij je voorraad het onderpand is voor extra financiële ruimte. Door factoring of voorraadfinanciering kun je in één keer een grote stap in de groei van je onderneming bekostigen. Het nadeel van dit type financiering is wel dat je voor langere tijd iedere maand extra financiële verplichtingen hebt: rente en aflossing. De Rabobank geeft hier meer toelichting over factoring.Ook is crowdfunding wellicht interessant voor jouw onderneming (en de fase waarin deze zit). Crowdfunding heeft veel voordelen, zoals dat je direct een actieve community opbouwt. Dit geeft een mooie boost aan je marketing. Je financiers zijn bij dit type financiering namelijk (waarschijnlijk) ook je klanten. Daarnaast is het ideaal om in een korte tijd veel geld op te halen en kun je de resultaten van de crowdfundingcampagne gebruiken als marktonderzoek voor je vervolgstrategie. Deze vorm van financiering heeft echter ook nadelen. Het kost bijvoorbeeld vaak veel tijd en energie en het kost relatief veel geld. Ook is crowdfunding perfect voor kleine bedragen, maar voorziet het zelden in de volledige financieringsbehoefte. Wil je meer weten over crowdfunding? Renée Andela vertelt je hier graag meer over!
  4. Ga in gesprek met fondsen met een specifieke focus

    Tijdens de rondetafelgesprekken kwamen er diverse fondsen ter sprake die een specifieke focus hebben. Deze fondsen hebben vaak specifieke eisen waaraan je als ondernemer of onderneming aan moet voldoen, wat snel als drempel wordt ervaren. Vaak denken fondsen echter graag met je mee of je in aanmerking komt voor een regeling. Het loont dus zeker om een gesprek aan te gaan en te vragen naar de mogelijkheden. Een aantal interessante fondsen zijn:
    StartGreen Duurzaam MKB Fonds. Dit fonds richt zich op ondernemingen die een tijdelijke liquiditeitskrapte hebben door de coronacrisis en verstrekt – zoals de naam al verraad- krediet aan ondernemers met een duurzame of maatschappelijk impact.
    Het Borski fonds. Dit fonds richt zich op vrouwelijke ondernemers en ondernemingen gericht op vrouwen. Binnen de participaties van Borski Fund moet er minimaal één vrouw in het directieteam zitten met een aandelenbelang in de onderneming.
    Het Textiel Innovatie Fonds. Dit fonds richt zich op innovatieve ondernemingen in de textielsector. Innovaties kunnen uiteenlopen van vezeltechnologie, digitale toepassingen, innovatie in de supply chain, duurzame ontwikkeling, en the internet of things.
  5. Houd subsidies en regelingen goed in de gaten

    Naast de genoemde financieringsmogelijkheden zijn er ook interessante subsidies en regelingen voor startende, duurzame of innovatieve ondernemers. Als ondernemer kun je natuurlijk niet overal voor in aanmerking komen, maar toch is er vaak meer mogelijk dan je denkt. Zo kun je bijvoorbeeld door samen te werken met andere partijen, of door (nog) meer tijd te steken in innovatie wél in aanmerking komen voor een specifieke subsidie. Zo is er de Subsidie Circulaire ketenprojecten, bedoeld voor partijen die een samenwerkingsverband aangaan om een circulair product of dienst in de markt te zetten. Hiervoor is het nodig dat je met minimaal drie (en maximaal zes) mkb-bedrijven samenwerkt, waarbij de bedrijven verschillende niveaus in de keten vertegenwoordigen. Ook is er de WBSO; de fiscale innovatieregeling Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk. De WBSO vergoedt een deel van de (loon)kosten en uitgaven van R&D-projecten. Je kunt subsidie aanvragen voor productontwikkeling, ontwikkeling van fysieke productieprocessen en programmatuurontwikkeling en voor het uitvoeren van technisch-wetenschappelijk onderzoek.

Tijdens de reeks rondetafelgesprekken kwamen diverse interessante onderwerpen aan bod en kregen de fashionondernemers de kans om met de sprekers en met elkaar in gesprek te gaan. Op deze manier is er veel kennis en ervaring gedeeld, wat altijd – in welke sector dan ook – erg waardevol is. Vanuit PIM Noord-Holland organiseren wij in 2021 meerdere ronde tafels, óók voor andere sectoren dan fashion. Wil je daarbij aansluiten? Laat dan even van je horen!

"Interessant vind ik wat mensen drijft om te veranderen, maar ook juist ook om te ontdekken wat ze tegenhoudt om te veranderen."

Inger Bos

06-13 23 72 73

Waar staat KplusV voor?

Samen met onze klanten creëren wij innovatieve oplossingen voor vraagstukken die er maatschappelijk en economisch toe doen. We initiëren, adviseren en realiseren. Altijd onafhankelijk, gedreven en inspirerend. Onze kracht schuilt daarbij in onze aanpak: een stevige mix van bedenken, verbinden en doen.