Raxtar kijkt omhoog

Groeifocus in de praktijk

Zo doen we dat

14/04/2021

In Veldhoven startte in 1993 het bedrijf RAXTAR. Een succesvol bedrijf dat door wil groeien. Vanuit KplusV Ondernemen helpen we bedrijven hierbij met het Groeifocus-programma. Zo ook Raxtar. Graag neem ik je mee in hoe we dat hebben aangepakt.

De kans bestaat dat je nog niet van ze hebt gehoord, maar RAXTAR realiseert grote dingen. Letterlijk. Raxtar levert snelle en hoogwaardige bouwliften voor hoogbouwprojecten. Onder meer voor Hudson Yards in New York (World Trade Center One) en de Salesforce Tower (326m) in San Francisco. Bij dit soort projecten zijn bouwliften in hoge mate bepalend voor de logistieke doorstroming (mensen en goederen) en snelheid waarmee gebouwd kan worden en dus voor de kosten. Geen klein bier dus, al moet er bij de meeste RAXTAR-projecten even op het pannenbier gewacht worden.

Zelf zit het bedrijf de laatste jaren onvoldoende in de lift, dus stapte ik op de fiets om met ze te werken aan hun groeistrategie. Dat wil zeggen: een plan maken voor groei. RAXTAR is een gezond bedrijf met zo’n 100 medewerkers, maar maar wil haar klantbase uitbreiden. Ook heeft het een tijdje niet lekker gelopen in de top van het bedrijf. Dat heeft RAXTAR inmiddels achter zich gelaten en nu is er behoefte aan vooruitkijken. Daarvoor zijn een missie, visie en concrete doelen nodig. Zodat alle leidinggevenden en medewerkers zich verbonden voelen aan hetzelfde doel: verdubbeling van het aantal liften in 2022.

Groeifocus

Ondernemers die we ondersteunen met groeifocus, helpen we met het scherpstellen van de toekomst. Concreet in de vorm van een strategie, visie, missie en businessplanning. En natuurlijk een BHAG; een ‘Big Hairy Audacious Goal’. “No high-rise without RAXTAR”. Een stip op de horizon voor de komende tien jaar. En dat is nuttig.

“Dankzij KplusV hebben we een kronkelend touw uitgeworpen naar een imaginair eindpunt. Gedurende de route kunnen alle leidinggevenden zich voortbewegen aan het touw. Het touw heeft knopen die staan voor de (tussentijdse) mijlpalen. Daardoor weten alle managers (en ook andere medewerkers) waar ze naartoe moeten bewegen met hun afdeling en gaan we met focus richting het gestelde doel.”

Na het scherpstellen van de kaders, doorliepen we de onderstaande stappen:

  1. Missie en visie bepaald: waar staat RAXTAR voor en wat voor onderneming wil het zijn?
  2. Value strategy bepaald: door customer intimacy wordt er een topproduct geleverd.
  3. De waarden van RAXTAR concreet verankerd in de bedrijfsvoering;
  4. Een concreet en meetbaar Groeifocus-doel gesteld voor de komende twee jaar;
  5. Dit hebben we vertaald naar een businessplanning per kwartaal en per afdeling;
  6. Tot slot: doelen gesteld met álle disciplines binnen het bedrijf en ownership daarvan georganiseerd door alle plannen uit te rollen in de organisatie;

“Langdurige structurele groei en verbetering vereist dat mensen zich kunnen vasthouden aan een helder doel.”

Kortom: er is een stip op de horizon geplaatst, er zijn meetpunten bepaald en verantwoordelijken benoemd. Nu werk ik met RAXTAR aan het bewaken daarvan.

"Met een idee komen en dat uitbouwen tot een lopend bedrijf, daar word ik enthousiast van!"

Pieter Verstijnen

06 10 45 70 22

Waar staat KplusV voor?

Samen met onze klanten creëren wij innovatieve oplossingen voor vraagstukken die er maatschappelijk en economisch toe doen. We initiëren, adviseren en realiseren. Altijd onafhankelijk, gedreven en inspirerend. Onze kracht schuilt daarbij in onze aanpak: een stevige mix van bedenken, verbinden en doen.