Schuurman Schoenen heeft grip op de toekomst

Hoe verduurzaam ik mijn bedrijf?

In gesprek met

26/04/2021

Als klein familiebedrijf ontstond Schuurman Schoenen in een woonhuis, in de jaren ’50 van de vorige eeuw. Tegenwoordig telt het bedrijf zo’n 40 vestigingen en is de blik ferm op de toekomst gericht. Jaarlijks gaan er zo’n 1,1 miljoen paar schoenen over de toonbank; maar blijft dat ook zo als het bedrijf niet verduurzaamt? Deze vraag stelde eigenaar Arjan Schuurman zichzelf enkele jaren geleden. Daarom is Schuurman Schoenen op zoek gegaan naar hulp bij strategische verduurzaming. Daarover spreken we Arjan Schuurman, directeur-eigenaar van het bedrijf.

Bekijk je dit interview liever op video? Hier vind je de video van het hele interview.

Wat betekent grip op de toekomst voor jou?

“We proberen de operatie zoveel mogelijk los te zien van de procesdoelstellingen. Er zijn natuurlijk financiële doelstellingen, terwijl we in het MT de nadruk op leggen op de procesdoelstellingen. Met het proces beïnvloed je uiteindelijk ook het resultaat. In deze business is élke dag wat te doen. Ik vergelijk het nog wel eens met de markt, waarop mijn opa en oma en ook mijn vader stonden. In de retail heb je heel erg te maken met dagkoersen. De invloed op je bedrijfsvoering komt van alle kanten, zelfs het weer heeft invloed. Dat zit heel erg in die operatie en dat probeer ik ook daar te houden. Daarvoor moet je de verantwoordelijkheid voor de operatie laag in je organisatie leggen.”

Red je het om 35 tot 40 procent in je proces te leggen?

“Dat wisselt soms. Dat heeft ook wel heel erg met je mensen te maken. Ik probeer mensen op te leiden en mee te nemen in de balans tussen operatie en proces. Uiteindelijk ben ik ook maar één van de radertjes in een onderneming van zo’n 700 mensen. Voor mij is het met name een grote uitdaging om te zorgen dat het hele MT deze balans bewaakt. Maar goed, het blijft een retailbedrijf. Afgelopen weekend heb ik nog in de logistiek meegeholpen om een product op tijd bij de klant te krijgen. Oók dat hoort erbij. Daaruit neem ik overigens weer dingen mee voor in de MT-vergadering. Tot en met trends onder consumenten aan toe. Ook daarmee werk je aan je proces.”

“Het is mijn grote uitdaging op het bedrijf weer door te geven aan een volgende generatie.”

Weten al jouw medewerkers wat er in de buitenwereld speelt en wat er op jullie afkomt?

“Als MT hebben we daar zeker een beeld bij. Verder in de organisatie heeft iedereen dat natuurlijk op zijn eigen niveau. Kijk je bijvoorbeeld in de verkooporganisatie, dan komt dat beeld uit kleine dingen, uit interactie met klanten. Een klant wil bijvoorbeeld weten of er dierlijk materiaal in een schoen zit. Dat is waardevolle input. Als ik dat tien keer hoor knoop ik dat in mijn oren, want dat is waardevolle strategische input. Daar moeten we iets mee. Zo probeer je vanuit alle niveaus van de organisatie dingen mee te pakken.”

Een tijdje terug ben je een traject gestart voor toekomstklaar ondernemen. Wat was daarvan de aanleiding?

“Zo’n anderhalf tot twee jaar geleden heb ik al aangekaart dat het hele duurzaamheidsvraagstuk ook bij de consument gaat landen. Dan moeten we daar wel klaar voor zijn, want het is niet zo dat je een knop omzet en dat het er is. In de toekomst maakt duurzaamheid deel uit van de afweging van de consument of hij wel of niet bij je wil kopen. Omdat het dus niet een kwestie is van de knop omzetten, heb ik dat met beide handen aangepakt. Ik merkte dat mijn team daar op dat moment nog onvoldoende mee bezig was en dat ik daar aanvankelijk nog weinig voet mee aan de grond kreeg. Later namen we met het bedrijf deel aan een duurzaamheidsevenement bij ons in de regio, waarop een van de organisatoren me doorverwees naar Rob Westerdijk, want die heeft een tool waarin je duurzaamheid in je organisatie kunt inbedden. Zo ben ik met Rob in gesprek geraakt en trokken we al gauw de conclusie dat dit ons verder ging helpen.”

Bekijk het hele interview

Wil je het hele interview met Arjan Schuurman zien en de toelichting op het strategische traject? Bekijk hier dan de video van het volledige interview.

"Met een idee komen en dat uitbouwen tot een lopend bedrijf, daar word ik enthousiast van!"

Pieter Verstijnen

06 10 45 70 22

Waar staat KplusV voor?

Samen met onze klanten creëren wij innovatieve oplossingen voor vraagstukken die er maatschappelijk en economisch toe doen. We initiëren, adviseren en realiseren. Altijd onafhankelijk, gedreven en inspirerend. Onze kracht schuilt daarbij in onze aanpak: een stevige mix van bedenken, verbinden en doen.