Design Thinking in de praktijk

Beter adviseren dankzij het centraal stellen van de eindgebruiker

Mijn kijk op

13/03/2019

KplusV adviseert. Wij denken mee en komen met praktische oplossingen passend bij een diversiteit aan betrokkenen, maar altijd met aansluiting op de eindgebruiker. Dat vraagt veel creativiteit, overzicht en regie. Wij ontwerpen onze oplossingen mensgericht. Wat dat inhoudt? Daarover vertellen we je hieronder meer.

Ken je de dingen?

Die rugzak waar je laptop precies inpast, met tegelijkertijd een vakje waar je ov-chipkaart direct uit kunt pakken. Zodat je niet hoeft te zoeken wanneer je voor de incheckpoortjes van het station staat. Die ene webshop waar je moeiteloos doorheen navigeert om snel dat ene nog missende paar schoenen te vinden. Of je favoriete café waar de serveerster naar je toekomt, precies op het moment dat je nog een kopje koffie wenst.

Deze dingen. Het gebruik of bezoek ervan gaat je soepel af, het kost weinig moeite, je wordt er blij van of je hebt al niet meer door dat je ze gebruikt. Ze lijken gewoon te doen wat ze moeten doen, zo logisch, zo simpel en beschikbaar. Ze zijn een deel van je dagelijks leven.

Het is allemaal ontworpen, voor jou als eindgebruiker. Door bedrijven of maatschappelijke organisaties met oog voor wat aansluit bij onbewuste of gewenste gedragingen. Voornamelijk door te kijken, door in interactie te begrijpen welke obstakels mensen ervaren in het gebruik van diensten of producten. Zodat het gebruik van producten of diensten deel wordt van de patronen van mensen. Heb je jezelf wel eens afgevraagd waarom je die social media app maar blijft bekijken? Gevolg van goed ontwerp.

En bij KplusV?

Als KplusV werken we met een grote diversiteit aan organisaties. Provincies, gemeentes, bedrijven, onderwijsinstellingen, ondernemers en/of maatschappelijke initiatieven, die ook weer onderling samenwerken. Ze kennen verschillende doelen maar willen uiteindelijk een eindgebruiker bedienen. Zoals het aan het werk helpen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, het proces van afval scheiden voor burgers makkelijk te maken of mkb-ondernemers stimuleren tot ontwerp van circulaire producten. Een complexiteit waarin Design Thinking helpt om gezamenlijk (publieke) diensten te ontwikkelen die aansluiten op de leefwereld van deze gebruikers.

Denk bijvoorbeeld aan het inrichten van processen van schuldhulpverlening. Hoe zorg je als gemeente dat je in contact blijft met burgers die diep in de schulden zitten? Welk contact ga je aan met de schuldeisers, bijvoorbeeld bedrijven, hoe kun je gezamenlijke doelen vinden?

Of het scheiden van afval. Hoe sluit je aan bij de (onbewuste) wensen en overtuigingen van burgers? Welke rol kunnen bedrijven spelen in het verbeteren van scheiden en wellicht verminderen van afval? Complexe vraagstukken door onder andere de diversiteit aan gebruikers, klanten en andere betrokkenen.

Het ontwerpproces

De vraag is hoe je diensten ontwerpt die passen bij een eindgebruiker, met zo’n grote diversiteit aan partijen en belangen. Als KplusV helpen we doorgronden wat de overtuigingen, gedragingen  en mogelijkheden zijn voor een specifieke groep gebruikers. We helpen duidelijk in beeld te krijgen wie de eindgebruiker van een product of dienst is, en wat zij nodig hebben. Vervolgens bieden we werkvormen aan waarmee de betrokkenen samen nieuwe producten of diensten gaan ontwerpen. Daarna begeleiden we de betrokkenen bij het valideren van de nieuwe producten of diensten.  

We bouwen dienstverlening die aansluit op de daadwerkelijke mogelijkheden en behoeftes van mensen in een specifieke omgeving. Dat kan bij het verduurzamen van de bedrijfsvoering met alle lagen van een organisatie, of in het ontwikkelen van afvalbeleid dat aansluit bij de onbewuste overtuigingen en handelingen van burgers. Ook het opstellen van een omgevingsvisie heeft baat bij het toepassen van technieken uit Design Thinking.

Die diversiteit aan thema’s is waar we goed in zijn. Dat komt door een groep aan adviseurs, met een diversiteit aan expertise op verschillende inhoudelijke thema’s. We creëren daarin een aanpak waarin we klein beginnen met ontwerp van ideeën en die opgeschaald kunnen worden. Zodat diensten aansluiten en deel worden van de patronen van gebruikers en daarmee resultaat behaald kan worden. Voor een duurzame leefomgeving, sociale of een innovatieve economie.

Meer weten over deze aanpak? Maak gebruik van ons stappenplan of neem contact op met Loes Nijskens. Vul hier je gegevens in en download het stappenplan gratis.

"Ondernemers helpen bij het maken van impact met hun businessmodel."

Msc. Loes Nijskens

06-11 06 16 71

Waar staat KplusV voor?

Samen met onze klanten creëren wij innovatieve oplossingen voor vraagstukken die er maatschappelijk en economisch toe doen. We initiëren, adviseren en realiseren. Altijd onafhankelijk, gedreven en inspirerend. Onze kracht schuilt daarbij in onze aanpak: een stevige mix van bedenken, verbinden en doen.