Moeilijk te bereiken
Ik vond dat schokkende cijfers toen wij gevraagd werden om in diverse regio’s mee te helpen opleidingsplannen te maken voor deze mensen. Het zijn mensen die lastig te bereiken zijn voor officiële instanties. Ze schamen zich vaak voor hun laaggeletterdheid en kunnen het goed verbloemen. Laaggeletterdheid heeft grote persoonlijke en maatschappelijke impact: ze zijn minder vaak aan het werk, hebben vaker zorg nodig en leven vaker in armoede. Meedoen in onze maatschappij met beperkte digitale vaardigheden is steeds lastiger, ook op het werk.
Onbenut arbeidspotentieel
Het goede nieuws is dat meer dan de helft van de laaggeletterden werkt. Maar helaas vermindert hun laaggeletterdheid hun productiviteit. Ze kunnen vaak de juiste certificaten niet halen en stromen dus amper door naar functies die ze vaktechnisch prima aan zouden kunnen. En degenen die niet werken, maar wel willen en kunnen? “Stuur ons online je cv en korte brief.” Hoe dan? Bij deze groep is er dus nog veel onbenut arbeidspotentieel. Hard nodig in deze krappe arbeidsmarkt.
Aandacht vanuit het LLO Collectief
Dat is één van de redenen dat het LLO Collectief als onderdeel van het Nationaal Groeifonds speciale aandacht wil geven aan deze mensen. Het is een investering in het duurzame verdienvermogen van Nederland én in onze brede welvaart. De insteek van het LLO Collectief is om vooral ook de werkende laaggeletterden te benaderen, samen met werkgevers.
Werkgevers meekrijgen
Maar ja, hoe interesseer je werkgevers hiervoor? Via de branche of juist lokaal? En hoe bespreek je dit met medewerkers, op een respectvolle manier? Dat vraagt wat van werkgevers: weegt die inzet op tegen het verminderen van het personeelstekort in het bedrijf? Gelukkig zagen wij veel werkgevers die daar volmondig ja op zeiden. Niet alleen vanuit economisch perspectief, maar ook vanuit zorg en verantwoordelijkheid voor elkaar.
Opleidingsaanbod versnipperd
Wat ons verder opviel, was dat er al veel opleidingsaanbod is. Gericht op een specifieke doelgroep of een specifieke buurt, gericht op werk of juist op maatschappelijk meedoen. De opleidingen worden aangeboden door verschillende partijen. Zij verwijzen soms naar elkaar door, maar vaak ontbreekt een totaaloverzicht met het aanbod van álle aanbieders. Dat maakt het voor werkgevers en mensen die moeite hebben met basisvaardigheden (en zich daarvoor vaak schamen) dubbel lastig om de weg te vinden naar een passend opleidingstraject.
Focus en samenwerking
De oplossing ligt in focus en samenwerking van alle partijen. Krachten en expertise bundelen om gericht deze doelgroep te bereiken. En dan een ontwikkeltraject aanbieden dat niet alleen hun basisvaardigheden ontwikkelt, maar hen ook vakmatig verder opleidt. Het begin van een ontwikkeling waarmee ze hun dromen en ambities kunnen verwezenlijken.
Samen verder
In de regio’s waar we de planvorming begeleiden, was er bij alle partijen een stevig commitment om ervoor te zorgen dat deze mensen zich verder kunnen ontwikkelen. Dus werden – ondanks zeer krappe deadlines – gezamenlijk concrete projectplannen gemaakt. Er was vertrouwen in de bijdrage die deze extra impuls gaat geven: niet alleen voor de ontwikkeling van de basisvaardigheden van deze mensen, maar ook als impuls voor de samenwerking in de regio. Door dergelijke concrete projecten groeit het onderling vertrouwen en weet je wat je aan elkaar hebt. Op die vruchtbare bodem kan in de toekomst nog veel meer moois groeien. Voor een duurzaam verdienvermogen van Nederland, en brede welvaart in de regio’s.
* Vaak ook ‘laagopgeleid’ genoemd, maar dat kan ook een bredere betekenis hebben

