Meer dan een keurmerk
We dragen bij aan een samenleving die duurzaam, inclusief en innovatief is. Dat doen we door organisaties te helpen veranderen, maar ook door zelf het goede voorbeeld te geven. “B Corp is voor mij een soort peilstok,” zegt Karlijn. Een moment om te toetsen: doen we nog het goede? Zijn we nog op weg naar beter?” Ze noemt het een kompas dat helpt om koers te houden in een wereld vol keuzes.
B Corp is een bevestiging van onze identiteit. Het laat zien dat we maatschappelijke waarde toevoegen op een manier die klopt met wie we zijn. “Wij kiezen ervoor om ons te richten op wat beter kan, en dat beter maken. Het helpt ons om die waarden te verankeren in alles wat we doen: van de opdrachten die we aannemen tot de manier waarop we samenwerken, inkopen en werven. Het is een inspiratiebron voor onszelf, voor elkaar, en voor de toekomst die we willen bouwen.
Bewustwording en betrokkenheid van binnenuit
“B Corp moet niet iets van ‘de certificering’ blijven,” vindt Karlijn. “Het moet van iedereen zijn. Hoe gaaf is het dat je elkaar op kantoor tegenkomt en denkt: ja, wij zijn samen met groei bezig. Dat geeft energie. B Corp is een kompas op verschillende niveaus: persoonlijk, als groep, als bedrijf. En als werkgever vind ik het belangrijk dat we dat samen doorleven.”
Vertrouwen bij klanten, partners en nieuwe collega’s
“Zeg je ‘we zijn B Corp’, dan weten klanten: dit is een organisatie die haar beloftes waarmaakt. Dat vertrouwen voelen sollicitanten ook.” Vooral de jongere generatie noemt het als reden om bij ons te solliciteren. Ze willen impact maken, en dat ook bewezen zien.“ Zelfs in aanbestedingen helpt het certificaat. “Overheden vragen vaak om ISO 14001. Dan zeggen wij: we zijn B Corp. En dat wordt geaccepteerd.”

''Bij KplusV draait het niet alleen om wat we doen, maar vooral om wie we zijn terwijl we het doen. B Corp bevestigt dat onze manier van werken goed voelt en aantoonbaar goed is. Het is een erkenning van onze waarden: samenwerken met impact, kiezen voor inclusie, en blijven innoveren. Intern voelen we dat ook. We zijn een team dat bewust kiest voor maatschappelijke meerwaarde. B Corp helpt ons om die identiteit te verankeren als leidraad in ons dagelijks werk.''
Impact maken begint bij de opdrachten die we kiezen
KplusV scoort het hoogst op medewerkers. “We zijn een mensenbedrijf. Onze mensen zijn onze dienstverleners, en hun inzet waarderen we enorm,” zegt Karlijn. “Dat laten we zien: van het delen van bonussen tot het aanbieden van vrijwilligersdagen.” Maar ook het feit dat we in Nederland al veel wettelijk goed geregeld hebben, helpt.” Op milieu scoren we lager. “We hebben geen eigen vastgoed of productieprocessen. We zijn afhankelijk van de verhuurder. Dat beperkt onze mogelijkheden.” Ook het impact business model werd strenger beoordeeld. “We maken veel indirecte impact, maar dat is lastig meetbaar. B Corp wil harde cijfers: hoeveel kilo afval heb je voorkomen? Dat kunnen wij niet altijd meteen aantonen.”
B Corp als kompas voor onze gezamenlijke ambitie
“B Corp wijst ons de weg naar een toekomstbestendige samenleving,” zegt Karlijn. “Een samenleving waar we trots op kunnen zijn: duurzaam, inclusief en innovatief. Maar niet elke opdracht draagt bij aan de impact die we willen realiseren.”
Daar ligt voor Karlijn een duidelijke ambitie: kritischer zijn in de selectie van opdrachten en leveranciers. “We willen sturen op heldere impactindicatoren. Draagt een opdracht bij aan onze Theory of Change? Zo niet, dan moeten we durven zeggen: dit doen we niet. Ik geloof dat we gavere opdrachten krijgen als we nog vaker kiezen voor impact.”
Haar persoonlijke wens voor de volgende hercertificering? “Dat we nog duidelijker durven kiezen voor impact. Dat we ons profiel aanscherpen en echt gaan staan voor wat we willen toevoegen. En dat we onze impact beter meetbaar maken. Zodat we niet alleen voelen dat het goed zit, maar het ook overtuigend kunnen aantonen.”