Van ambitie naar impact
Een practoraat is een kennis- en innovatiecentrum binnen het mbo, waar onderwijs en praktijk samen onderzoek doen naar actuele thema’s. Tien jaar geleden startte stichting practoraten.nl met één ambitie: elk mbo een practoraat. Inmiddels zijn er honderd actief. Uit onze monitor blijkt dat deze beweging groeit en steeds meer betekenis krijgt voor zowel het onderwijs als de arbeidsmarkt
Ze helpen bij het opzetten van innovatieve plekken zoals de Duurzaamheidsfabriek, Perron038 en Brainport Campus. Studenten en bedrijven werken daar samen aan echte praktijkopdrachten.
Ze vernieuwen onderwijs. Denk aan digitalisering, nieuwe media en een leven lang leren.
Ze versterken het regionale innovatie-ecosysteem. Zo landen innovaties sneller bij bedrijven en blijft vakmanschap van studenten actueel. Ook doen ze als partner mee aan regiodeals en vragen financiering aan via Regionale Investeringsfondsen en voor Centra voor Innovatief Vakmanschap.
Ze werken samen met hogescholen en universiteiten in onderzoeksgroepen rond thema’s als AI in onderwijs en technologie in de zorg. Een dubbele aanstelling van een practor als lector of onderzoeker bij een hogeschool of universiteit helpt daarbij.
Samenwerken smaakt naar meer
Wil je vernieuwen? Ik kan iedereen aanraden om samen te werken met een practoraat. Als bedrijf en als onderwijsinstelling: niet alleen in het mbo, maar ook voor samenwerking met studenten of voor input bij beleid of programma’s. Waarom?
Team effort: Weinig ego’s: Practoraten werken vanuit samenwerking tussen docenten, studenten en practoren. Gedeeld eigenaarschap en samen leren en ontwikkelen staan centraal.
Hands-on: actiegericht, concreet en praktisch (maar gebaseerd op wetenschap en kennis)
Leergierig: Practoraten zijn open over successen én uitdagingen en kiezen bewust hun aanpak. Ze leren van elkaar en van partners.
Veelzijdigheid: Van projectfinanciering tot strategische samenwerking, van onderzoeksmethodiek tot beleidsbeïnvloeding – practoraten pakken het breed op.
De volgende stap
De rol van practor en practoraat is recent ontstaan en vraagt om verdere professionalisering, zoals blijkt uit gezamenlijke kwaliteitskaders en het beroepsbeeld. Er is veel variatie in focus, werkwijze en organisatorische structuur, vaak gecombineerd met een gebrek aan structurele financiering en ondersteuning. Belangrijke aandachtspunten zijn:
Structureel samen leren via peer reviews, intervisie en professionalisering, ook voor docent-onderzoekers. Vooral op het gebied van monitoring, evaluatie en het meten van impact kunnen practoraten meer profiteren van elkaars kennis en praktijkvoorbeelden.
Betere inbedding van practoraten binnen mbo-instellingen en het innovatie-ecosysteem, met behoud van eigen aanpak, maar binnen heldere kaders en randvoorwaarden. Zo kan het mbo zich verder ontwikkelen tot volwaardige kennisinstelling en kunnen practoraten floreren. Hierover heeft stichting practoraten in november ook een reflectie paper gepubliceerd
Ik ben benieuwd wat de volgende tien jaar ons brengen. Wij werken door aan een goede monitoring van de practoraten en hun ontwikkeling!

