Terug
15 december 2025

Visie op de arbeidsmarkt
Marcel Hielkema schrijft wekelijks over ontwikkelingen in de arbeidsmarkt en hoe KplusV bijdraagt. Deze week gaat het over het belang van duidelijke communicatie: een cruciale factor om de inclusieve arbeidsmarkt toegankelijker te maken en ondernemers wegwijs te maken in een steeds complexer regelgevingslandschap.


In deze krappe arbeidsmarkt is het steeds lastiger om aan medewerkers te komen. Wat doe je als je een vacature hebt? Zet je een advertentie in de krant of online? Bel je het UWV of het uitzendbureau? En wat doe je als je als maatschappelijk betrokken werkgever deze vacature wilt invullen met iemand die een zogenaamde afstand tot de arbeidsmarkt heeft? Iemand die onder de banenafspraak valt en in het doelgroepenregister staat. Heb je dan recht op LKS of een no-riskpolis? En mag je zomaar een vluchteling of een statushouder in dienst nemen?

Een doolhof voor de MKB-ondernemer
Wanneer je dagelijks met de arbeidsmarkt bezig bent, zijn dit geen hele lastige vragen. Maar wanneer je een gemiddelde MKB-ondernemer bent met vijf medewerkers, dan is dit abracadabra en heb je geen idee waar je moet zijn en hoe het werkt. Wellicht heb je wel eens gehoord van het werkgeversservicepunt, maar wanneer je die wilt bereiken, moet je eerst een contactformulier invullen en word je later teruggebeld. En wat is dan het verschil met de dienstverlening van het sociaal ontwikkelbedrijf? Jobcarving, detachering, SW, Participatiewet, Wajong, VSO-PRO, nieuw beschut, nuggers, inclusieve technologie… Hoe ingewikkeld wil je het hebben!

Communicatie schiet tekort
Op de een of andere manier denkt de overheid namelijk nog steeds dat iedereen wel weet hoe het werkt en waar je moet zijn. Nieuwe regelingen worden wereldkundig gemaakt via Kamerbrieven, en die leest toch iedereen?! Wanneer we echt willen dat de arbeidsmarkt in zijn geheel en de inclusieve arbeidsmarkt toegankelijker wordt, dan moet er veel meer gedaan worden aan communicatie. Naast de overheid en de vakbonden kunnen werkgeversorganisaties daar een belangrijke rol in spelen.

Praktisch voorbeeld: Cumela HR-toolkit
Branchevereniging Cumela, de belangenbehartiger voor ondernemers in grondverzet, groenvoorziening en infra, wilde haar duizenden leden helpen de weg te vinden in het woud van de arbeidsmarkt. Wat kan er nu wel? Wat kan je zelf doen? Over wie hebben we het eigenlijk en wie of wat kan daarbij helpen?

Om dat op een goede en eenvoudige manier te doen, ontwikkelden mijn collega’s een online HR-toolkit. Deze toolkit geeft antwoord op de belangrijkste vragen, verwijst naar regelingen en relevante websites en biedt iets nóg waardevollers: directe contactgegevens van lokale instanties die door de overheid zijn ingericht om te helpen. Afgelopen maand is de toolkit live gegaan nadat we deze aan de accountmanagers van de branchevereniging hadden gepresenteerd en toegelicht. Daarmee helpt Cumela niet alleen haar leden om eenvoudiger vacatures in te vullen en gebruik te maken van bestaande regelingen, ook komt de inclusieve arbeidsmarkt als een van de oplossingsrichtingen een stapje dichterbij. Want veel van de bedrijven willen wel, maar weten niet hoe.

Nieuwe regionale werkcentra: een stap vooruit
Ook de ontwikkeling van de nieuwe regionale werkcentra is hierin een belangrijke. Komend jaar worden in het hele land deze werkcentra – zowel fysiek als digitaal – geopend met als doel ontschotte dienstverlening aan te bieden aan zowel werkzoekenden als werkgevers. Hiermee komt het oude arbeidsbureau weer een beetje terug. Omdat ook het werkgeversservicepunt, het regionaal mobiliteitsteam en het leerwerkloket hierin opgaan en omdat het UWV en de gemeente hierin samenwerken, is de insteek dat je niet meer van het kastje naar de muur gestuurd wordt. Een hele verbetering! Wel is ook hier van belang dat werkgevers goed geïnformeerd worden over waar en hoe ze het werkcentrum kunnen bereiken en welke dienstverlening zij bieden. Communication is key!

Deel