Terug
11 september 2020

Een platform dat impactondernemers en impactinvesteerders verbindt

Investeren om van geld meer geld te maken is een beproefd concept. Rabobank en KplusV brengen dat al jaren in de praktijk met Money Meets Ideas. Hierbij worden innovatieve en snel groeiende bedrijven gekoppeld aan klanten van Rabobank Private Banking, die hun geld slim willen investeren. Aan dit succesvolle concept wordt nu een nieuwe dimensie toegevoegd: maatschappelijke impact. Met Money Meets Impact Ideas bieden we een platform aan ondernemers en investeerders die maatschappelijk rendement minstens zo belangrijk vinden als financieel rendement.


Het aantal social enterprises in Nederland stijgt. Deze impact-gefocuste bedrijven combineren een solide businesscase – noodzakelijk om bestaansrecht te hebben als bedrijf – met een expliciete maatschappelijk doelstelling. Bijvoorbeeld een doelstelling die aansluit bij de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Zoals bij elke onderneming met een groeiambitie, is die groei niet vanzelfsprekend. Hiervoor is (risico)kapitaal nodig. Money Meets Impact Ideas brengt informal investors met oog voor maatschappelijk rendement en veelbelovende social enterprises bij elkaar. Tot op heden organiseerden Rabobank en KplusV al verschillende bijeenkomsten waarin meer dan 25 ondernemers hun financieringsvoorstel presenteerden aan een groep impactinvesteerders. Eén van hen was ondernemer Noor Buur, co-founder van Unwaste.

Unwaste wil de transitie naar een circulaire economie -waarin afval een grondstof is- versnellen. Want waarom gooien we prachtig en bruikbaar ‘afval’ weg? Koffiedik en sinaasappelschil bijvoorbeeld: Nederlanders alleen al produceren 250 miljoen kilo schillen en 140 miljoen kilo koffiedik per jaar. Het is onlogisch om deze prachtige grondstoffen te verspillen. Het zijn namelijk prachtige en bruikbare ingrediënten, in zeep! Koffiedik geeft een krachtige scrub en sinaasappelschil en -olie biedt een natuurlijke geur, kleur en reinigende werking in zeep. Unwaste wil van circulaire zeep en cosmetica de norm maken, voor bedrijven en consumenten. Van dagelijks afval naar dagelijkse impact dus!

Middels het Money Meets Impact Ideas platform vond Noor Buur een impact investeerder die in het bedrijf heeft geïnvesteerd. Hierdoor stapten ook andere financiers in, en zo kan Unwaste de impact missie nastreven:

“Onze producten zijn het bestaansrecht van Unwaste, zowel voor onze omzet als onze impact. Het ontwikkelen van impact-focused én kwalitatief heel goede gebruiksproducten vraagt aanlooptijd en dus een voorinvestering. De balans tussen impact en rendement vraagt om visie en duidelijke keuzes. Onze ervaring is dat impactinvesteerders zich hierin goed kunnen vinden én hun middelen en expertise hiervoor willen inzetten!”

Het aantal social enterprises in Nederland stijgt. Deze impact-gefocuste bedrijven combineren een solide businesscase – noodzakelijk om bestaansrecht te hebben als bedrijf – met een expliciete maatschappelijk doelstelling. Bijvoorbeeld een doelstelling die aansluit bij de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Zoals bij elke onderneming met een groeiambitie, is die groei niet vanzelfsprekend. Hiervoor is (risico)kapitaal nodig. Money Meets Impact Ideas brengt informal investors met oog voor maatschappelijk rendement en veelbelovende social enterprises bij elkaar. Tot op heden organiseerden Rabobank en KplusV al verschillende bijeenkomsten waarin meer dan 25 ondernemers hun financieringsvoorstel presenteerden aan een groep impactinvesteerders. Eén van hen was ondernemer Noor Buur, co-founder van Unwaste.

Unwaste wil de transitie naar een circulaire economie -waarin afval een grondstof is- versnellen. Want waarom gooien we prachtig en bruikbaar ‘afval’ weg? Koffiedik en sinaasappelschil bijvoorbeeld: Nederlanders alleen al produceren 250 miljoen kilo schillen en 140 miljoen kilo koffiedik per jaar. Het is onlogisch om deze prachtige grondstoffen te verspillen. Het zijn namelijk prachtige en bruikbare ingrediënten, in zeep! Koffiedik geeft een krachtige scrub en sinaasappelschil en -olie biedt een natuurlijke geur, kleur en reinigende werking in zeep. Unwaste wil van circulaire zeep en cosmetica de norm maken, voor bedrijven en consumenten. Van dagelijks afval naar dagelijkse impact dus!

Middels het Money Meets Impact Ideas platform vond Noor Buur een impact investeerder die in het bedrijf heeft geïnvesteerd. Hierdoor stapten ook andere financiers in, en zo kan Unwaste de impact missie nastreven:

Meer weten?
Deel