Terug

Actieagenda mkb dienstverlening

Als overheid werk je aan een goed lokaal of regionaal ondernemersklimaat. Daarom wil je ondernemers helpen als ze een uitdaging ervaren. Om dit te goed te doen moet de dienstverlening goed aansluiten bij de behoeften van het mkb. Dat is nu nog niet altijd het geval, zo stelt ook de landelijke actieagenda mkb dienstverlening. De actieagenda geeft de route weer naar een vraaggestuurd systeem. Het doel van deze ontwikkeling is dat het brede mkb meer bereikt wordt en op de juiste manier geholpen wordt bij vraagstukken. Wij weten vanuit ervaringen hoe je werkt aan een vraaggestuurd systeem mkb-dienstverlening.


Hoe kunnen wij het mkb in onze gemeente/regio beter ondersteunen bij de uitdagingen die zij ervaren? Welke dienstverlening is hiervoor nodig en welke rol moet ik als gemeente of provincie daar zelf bij pakken? En hoe zorg ik dat andere dienstverleners ook beter met elkaar afstemmen?

Onze aanpak

Een systeemverandering is niet zomaar even geregeld. Het systeem is niet opeens vraaggestuurd als je een nieuw programma of project opzet. Een systeemverandering klinkt groot en complex, dat is het ook. Daarom is het belangrijk om de juiste stappen te doorlopen. Dat doen wij in onze aanpak die we op maat leveren. Onze aanpak beslaat de volgende stappen:

1. Analyseren

In kaart brengen van de behoeften van het mkb. Alleen dan is het mogelijk om dienstverlening meer vraaggestuurd in te richten.

Enkele voorbeeldprojecten:

2. Verkennen

In de gemeente en/of regio samen een strategie bepalen om de dienstverlening meer vraaggestuurd in te richten.

Enkele voorbeeldprojecten:

  • Lerend netwerk Zuid-Holland
  • Gemeente Emmen
  • Horizon eerste lijn
  • Ik Ben Drents Ondernemer
  • Gemeente Smallingerland
  • Gemeente Assen
3. Uitvoeren & implementeren

De strategie uitvoeren, bijvoorbeeld door programma’s op te zetten of bestaand aanbod beter te ontsluiten via eerstelijns hulp. Steeds meer worden de programma’s zo ingericht dat de specifieke behoefte van de ondernemer centraal staat in de dienstverlening: maatwerk.

Enkele voorbeeldprojecten:

4. Evalueren

Na een periode waarin een strategie of een programma is uitgevoerd is het zaak om te evalueren. Om te kijken wat er goed en minder goed ging. Maar vooral om te kijken wat er beter kan en hoe je dat voor elkaar kan krijgen.

Enkele voorbeeldprojecten:

  • Ynbusiness evaluatie
  • Groeimakelaar Horizon
  • Innovatie- en regiostimuleringstaak KvK
Deel