Hoe kunnen wij het mkb in onze gemeente/regio beter ondersteunen bij de uitdagingen die zij ervaren? Welke dienstverlening is hiervoor nodig en welke rol moet ik als gemeente of provincie daar zelf bij pakken? En hoe zorg ik dat andere dienstverleners ook beter met elkaar afstemmen?
Een systeemverandering is niet zomaar even geregeld. Het systeem is niet opeens vraaggestuurd als je een nieuw programma of project opzet. Een systeemverandering klinkt groot en complex, dat is het ook. Daarom is het belangrijk om de juiste stappen te doorlopen. Dat doen wij in onze aanpak die we op maat leveren. Onze aanpak beslaat de volgende stappen:
In kaart brengen van de behoeften van het mkb. Alleen dan is het mogelijk om dienstverlening meer vraaggestuurd in te richten.
Enkele voorbeeldprojecten:
- Alphen aan de Rijn
- Gemeente Zaanstad
- Comité voor Ondernemerschap
In de gemeente en/of regio samen een strategie bepalen om de dienstverlening meer vraaggestuurd in te richten.
Enkele voorbeeldprojecten:
- Lerend netwerk Zuid-Holland
- Gemeente Emmen
- Horizon eerste lijn
- Ik Ben Drents Ondernemer
- Gemeente Smallingerland
- Gemeente Assen
De strategie uitvoeren, bijvoorbeeld door programma’s op te zetten of bestaand aanbod beter te ontsluiten via eerstelijns hulp. Steeds meer worden de programma’s zo ingericht dat de specifieke behoefte van de ondernemer centraal staat in de dienstverlening: maatwerk.
Enkele voorbeeldprojecten:
- PIM Noord-Holland
- Ready to Scale
- Ik Ben Drents Ondernemer
- Move2Social
- Generation-E
- Digitaliseringsscan
- Laat Digitalisering voor je werken
- Samen d'r an
Na een periode waarin een strategie of een programma is uitgevoerd is het zaak om te evalueren. Om te kijken wat er goed en minder goed ging. Maar vooral om te kijken wat er beter kan en hoe je dat voor elkaar kan krijgen.
Enkele voorbeeldprojecten:
- Ynbusiness evaluatie
- Groeimakelaar Horizon
- Innovatie- en regiostimuleringstaak KvK