In onze projecten zien we vaak dezelfde knelpunten. We hebben vijf praktische inzichten gebundeld die je helpen om deze samenwerkingen sterker en toekomstbestendig te maken.
"Door samen te bouwen aan een levendige ambitie, een actuele agenda, een flexibele governance, structurele financiering en sterke positionering, creëer je een samenwerking die niet alleen nú werkt, maar ook bestand is tegen de uitdagingen van de toekomst"
Samenwerken begint met een gezamenlijke ambitie, maar hoe zorg je ervoor dat deze niet verwatert?
💡Tip: Herijk regelmatig de gezamenlijke ambitie. Organiseer inspirerende sessies zoals ‘Future Days’ om samen opnieuw te bepalen: Waar gaan we voor? Door verwachtingen open te bespreken, voorkom je dat persoonlijke belangen de samenwerking ondermijnen en houd je het vuur van de gezamenlijke ambitie brandend.
Een agenda die ooit goed werkte, kan verouderen. Hoe zorg je dat jullie aanpak relevant blijft?
💡Tip: Stel de agenda af op de huidige behoeften van de doelgroep en stakeholders. Dit betekent dat je niet alleen doelen stelt en plant, maar ook flexibel inspeelt op nieuwe ontwikkelingen.
Efficiënte samenwerking vraagt om duidelijke rollen en verantwoordelijkheden, vooral als de structuur complexer wordt. Hoe kunnen jullie governance en structuur wendbaar en krachtig houden?
💡Tip: Beoordeel of de huidige structuur nog wel past bij jullie ambities en samenstelling. Een flexibele governance kan helpen om sneller beslissingen te nemen en rollen duidelijk af te bakenen. Zo blijft de organisatievorm een krachtig middel, en niet een bureaucratische last.
Als de bijdragen incidenteel zijn, hoe houd je de samenwerking dan op langere termijn financieel gezond?
💡Tip: Verken een hybride model dat diverse inkomstenbronnen benut, zoals lidmaatschapsbijdragen van private partners of Europese fondsen. Hierdoor maak je de samenwerking minder afhankelijk van één geldstroom. Investeer ook in het versterken van de betrokkenheid van private partijen of de regio: duurzame financiering bouw je samen.
Zichtbaarheid en relevantie zijn essentieel om nieuwe partners aan te trekken en bestaande betrokken te houden. Wat is jullie waardepropositie?
💡Tip: Werk aan een heldere en unieke identiteit binnen het bredere ecosysteem. Laat tastbare resultaten zien en maak de impact van de samenwerking zichtbaar. Een krachtige positionering zorgt ervoor dat de samenwerking aantrekkelijk blijft voor huidige én potentiële partners, en versterkt de maatschappelijke waarde.
We hebben dit artikel geschreven op basis van 17 uitdagingen die ik ben tegengekomen. Nieuwsgierig naar het volledige beeld? Mail Daphne Engelgeer en zij stuurt het je graag toe!
Mail Daphne Engelgeer