Istock 1746585042

Evaluatie van KVK’s regio- en innovatiestimuleringstaak

Resultaat: Inzicht in de uitvoering, waardering en effectiviteit van de regio- en innovatiestimuleringstaak van de Kamer van Koophandel

Opdrachtgever: Ministerie van Economische Zaken (EZ)

Onze rol: onderzoeker en adviseur

 

De KVK heeft een aantal wettelijke taken. Twee daarvan zijn de regiostimuleringstaak en de innovatiestimuleringstaak. Volgens de Wet op de KVK moeten deze taken in 2024 geëvalueerd worden. De behoeften aan deze taken zijn mogelijk veranderd, onder andere door de coronapandemie. Daarom wilde het Ministerie van Economische Zaken in 2022 een pré evaluatie uitvoeren. Wij hebben deze pré-evaluatie uitgevoerd om de veranderende behoeften en effectiviteit van deze taken te beoordelen.

Een ander belangrijk onderdeel van deze pré-evaluatie was de data-infrastructuur van KVK. Het doel hiervan was om in te kunnen schatten in hoeverre deze infrastructuur de juiste input biedt voor de evaluatie in 2024.

Onze aanpak

In de evaluatie zijn de aanleiding, input, output, outcomes en impact van de activiteiten die de KVK uitvoert op de twee taken onderzocht.

De evaluatie startte met een analyse van jaarplannen, jaarverslagen en strategische documenten. Verder hebben we belangrijke stakeholders geïnterviewd, dit betrof landelijke en regionale partijen.

Uiteindelijk zijn eerste beelden getoetst in digitale en fysieke bijeenkomsten in vijf regio's. Zo is in kaart gebracht in hoeverre de dienstverlening van KVK aansluit op de dienstverlening van andere dienstverleners, en in hoeverre de invulling van de twee taken voorziet in een behoefte.

Evaluatie mét toekomstperspectief

Het resultaat van dit project is een rapport dat inzicht biedt in de werking van de innovatiestimulering en regiostimulering door KVK. Ook schetsen we de positie van KVK in het ecosysteem van dienstverleners voor ondernemers. De focus op de klantreis van ondernemers maakt dat er oog is voor de manier waarop de ondernemer denkt en zoekt naar informatie, zo wil KVK vraaggestuurd opereren.

Dit rapport biedt niet alleen een evaluatie van de huidige activiteiten, maar ook aanbevelingen voor verbeteringen en aanpassingen in de toekomst. Voor KVK en de ondernemers die zij bedienen, levert dit rapport inzichten op die kunnen helpen bij het optimaliseren van de dienstverlening. Dit moet de positieve impact op ondernemers vergroten en zo bijdragen aan een sterker en innovatiever mkb in Nederland.

Deel