Onze aanpak
In de evaluatie zijn de aanleiding, input, output, outcomes en impact van de activiteiten die de KVK uitvoert op de twee taken onderzocht.
De evaluatie startte met een analyse van jaarplannen, jaarverslagen en strategische documenten. Verder hebben we belangrijke stakeholders geïnterviewd, dit betrof landelijke en regionale partijen.
Uiteindelijk zijn eerste beelden getoetst in digitale en fysieke bijeenkomsten in vijf regio's. Zo is in kaart gebracht in hoeverre de dienstverlening van KVK aansluit op de dienstverlening van andere dienstverleners, en in hoeverre de invulling van de twee taken voorziet in een behoefte.
Evaluatie mét toekomstperspectief
Het resultaat van dit project is een rapport dat inzicht biedt in de werking van de innovatiestimulering en regiostimulering door KVK. Ook schetsen we de positie van KVK in het ecosysteem van dienstverleners voor ondernemers. De focus op de klantreis van ondernemers maakt dat er oog is voor de manier waarop de ondernemer denkt en zoekt naar informatie, zo wil KVK vraaggestuurd opereren.
Dit rapport biedt niet alleen een evaluatie van de huidige activiteiten, maar ook aanbevelingen voor verbeteringen en aanpassingen in de toekomst. Voor KVK en de ondernemers die zij bedienen, levert dit rapport inzichten op die kunnen helpen bij het optimaliseren van de dienstverlening. Dit moet de positieve impact op ondernemers vergroten en zo bijdragen aan een sterker en innovatiever mkb in Nederland.