Herkenbaar voor veel ondernemers: de waan van de dag regeert en aan bouwen kom je niet toe. Tegelijkertijd weet je dat de buitenwereld verandert en je niet stil kunt blijven staan. Digitalisering, verduurzaming en innovatie bieden kansen, maar evengoed bedreigingen. Daarom gaan wij in gesprek met twee mkb-ondernemers die met een reeks praktische stappen grip kregen op hun bedrijf.
Toekomstklaar ondernemen is tijdig handelen op maatschappelijke ontwikkelingen. Ontwikkelingen die een kans zijn, een bedreiging vormen of wellicht beide. Wij bieden je een model om je bedrijf toekomstklaar te maken én te houden.
Inhoud
- Opening door Dwayne van der Klugt, partner bij KplusV
- Interview met Raxtar uit Veldhoven
Raxtar maakt bouwliften. Bouwliften voor de hoogste torens ter wereld, zoals het World Trade Center en de 22 Bishop’s Gate in Londen. Zij doen dit al bijna 20 jaar met succes. Toch was er, om meer grip te krijgen op de organisatie en op de beoogde groei, te weinig aandacht voor het stellen van strategische doelen en het uitrollen van deze doelen in de organisatie. Dwayne interviewt de CEO van Raxtar over het Groeifocus-traject dat samen met KplusV is doorlopen. - Interview met Schuurman Schoenen uit Borculo
Schuurman Schoenen is een begrip in het oosten en noorden van Nederland. Maar ook in het westen en zuiden van Nederland groeit de naamsbekendheid van Schuurman Schoenen enorm. Het is dan ook bijna niet meer voor te stellen dat de onderneming ooit heel kleinschalig begon in een winkeltje aan de Julianastraat in Borculo. Het was in de jaren ’50 van de vorige eeuw dat Jan en Lien Schuurman, de ouders van John Schuurman / grootouders van Arjan Schuurman, de basis legden voor het huidige succes. Pieter Verstijnen interviewt Arjan over toekomstbestendig ondernemen. - Interview met Rob Westerdijk, bedenker van het OK-model
Rob Westerdijk is docent en schrijver. Hij heeft het OK-model bedacht om ondernemers te helpen toekomstbestendig te (blijven) ondernemen.